“Mor er blevet klippet”

Når noget man kender og bruger meget, lige pluslig ser anderledes ud, er ens barnlige reaktion ofte, brok, hvorfor? når man nu lige har lært hvordan man finder rundt?

Nu bruger jeg ikke længere dr.dks forside så meget, men det er stadig en af Danmarks mest brugte websider så her en lille gennemgang af de forandringer jeg bider mærke i:

Toppen:

Har været skiftet i noget tid. Er ikke længere den smarte genvej til alt indholdet på dr.dk, men indeholder kun links til de nye hovedområder, med vægt på hvad dr.dk handler om nu. NYHEDER og så ellers hvad der er af webindhold til TV og Radio programmerne. Nettet som selvstændig platform med selvstændigt indhold er ikke længere en prioritering, (dette er jeg jo ikke glad for)

Toppen er centeret, hvilket resten af siden også er, med mindre man zoomer helt ud (Chrome fejl?)

Lige under Toppen:

Her er breaking? (i dag info om det nye design) og så links til aktuelle temaer og indholdsområderne som Vejret, Oline og Ramasjang. Områder som ikke længere skal være i topnavigationen, men DR alligevel har vurderet kræver en nem direkte tilgang.

Umiddelbart herunder er en række links (jeg havde overset dem i første gennemskrivning af denne gennemgang) til Nyhedsoverblikket (igen, det er jo også i topbaren, det er sikkert vigtigt) Radio og TV programguiden.

Herunder en fin topside fordeling af nyheder, whitespace, sport, radio og tv program reklamer, og en meget fin flash reklame som bryder højre margen

TV

Herefter en sektion (markeret med grå baggrund) om TV, med direkte links til TV udsendelser, man lander nu på en “stamside” hvor man kan læse lidt om programmet, og eventuelt vælge et andet program, men programmet er i fokus og starter med det samme.  Det virker ret godt!

TV båndet afløses så i flere nyheder og sport og reklamer

Radio

I samme format som TV kommer så et Radio “bånd”, og man kan her se at Radio playeren er tænkt anderledes end TV. Radio åbner i et lille vindue for sig selv, med meget mindre information. Radio er nemlig et baggrundsmedie, “og du skal nu surfe videre”

Herefter lidt mere blandet TV og Radio reklamer, iblandet lidt nyheder, (i samme format)

Bunden

I bunden af siden, er en smagsprøve på dr.dk’s vigtigste feature, nemlig TV programguiden. Om det er nemmere at scrolle hele vejen herned end at klikke på det hemmelige link lidt under topbaren, er ligegyldigt, begge muligheder er åbne.

Herefter lidt obligatoriske reklamer for DRs koncerthus, og DRs salg og længere nede lidt metanyt fra Lytternes, seernes og BRUGERNES redaktør. Men allernederst hjælpen til dem som scrollede hele vejen uden at finde det de ledte efter, nemlig en oversigt over hele dr.dk (lidt ala den gamle topbar)

Bonus? hemmelig feature mit.dr.dk lever lidt endnu, og du kan logge ind helt nederst (har man set den placering før? anyhow, det linker til mit.dr.dk (som pt ikke svarer på  min forbindelse, pirat tv som er lukket, og programoversigten)

Generelt:

Fin font, står ikke altid helt klart i min browser, men rar og indbydende, overskrifter bliver ofte (når de forekommer over billeder, markeret med trendy Dymo baggrund, som jeg gætter på at det grafik som kommer fra DR Markedsføring ) Opdelingen af Skrift i Rød og Sort, i denne font minder meget om Politikken.

Update: Fonten er http://aptoma.com/drfront og jeg er ikke den eneste som har problemer med den:

 

 

Meget lang side, helt sikkert inspireret af eb.dk (og mange andre nu)

Tekster er svære at kopier, umiddelbart bliver al tekst nemt valgt på siden.

Din ryg bliver til nye bryster

(eksempel på teasertekst fra idag, gæt om der er et billede af en ryg, og om det er en mand eller kvinde på billedet)

Rubrikker indeholder næsten ingen information, ingen brødtekst og hele siden er nærmest en lang (meget lang) teaser til at trykke sig ind på siden. Jeg kommer her til at savne SVTs seje folde ud feature hvor man vil klik på historien, BLIVER på siden, men historien folder sig bare ud, og viser hele historien. (se http://www.svt.se/nyheter som forresten også er i responsivt design, prøv selv at gøre vinduet så smalt som en mobiltelefon )

Alt i alt er DRs web strategi synlig på forsiden, brugeren kan “scrolle” men skal logges til at klikke.  Pænt, men jeg kommer til at savne at kunne få et overblik ved at skimme forsiden, Teaserteksterne, og sammenblandingen af reklamer for Radio og TV programmer, gør at jeg skal klikke for at forstå (om jeg får bryster på ryggen nu?) overskrifterne, og hermed forsvinder overblikket.

 

Alt i alt er dette gamle barn af dr.dk lidt mellemfornøjet over mors nye frisyre, selvom den er moderne.

 

 

This entry was posted in Blog. Bookmark the permalink.

Comments are closed.