Gentofte – giv et vink! website og apps

Gentofte er en af de kommuner som kan selv, og vil selv, og som også selv har økonomien til at yde en service som er bedre end gennemsnittet. Gentofte har over en årrække gjort meget ud af deres hjemmeside.

I forbindelse med seneste opdatering af Gentoftes kommunes hjemmeside, udviklede DIS/PLAY også en App hvis funtionalitet minder en del om “giv et praj

Appen hedder “Giv et vink” og findes til iOS og Android skal ikke direkte sammenlignes med “Giv et praj” men skal ses i sammenhæng med /vink siden på Gentofte kommunes hjemmeside.

På denne side kan man indberette driftsforstyrrelser ganske som i Appen,  via lidt drop down etc. Men her har man mulighed for at følge status på alle forstyrrelser, og få et overblik over hvor der sker hvad.

Giv et vink appen.

(screenshot lånt fra dkapps)

Appen har tydelig afsender, link til hjemmesiden, og en herlig “status” side hvor man kan se status på sine “vinks” Appen er bygget brugervenligt op, og man er med hele vejen. Men ser også lidt kedelig ud, ingen sjove udnyttelser af touchplatformen her.

Men hvordan klarer Gentoftes giv et vink sig så overfor det kommunegrænseuafhændige tilbud “giv et preg?

Bedre:

  1. Feedback og status I app
  2. Overblik på gentofte.dk/vink

Anderledes

  1. Lidt mere direkte og kedeligt layout af Apps. Men også mere intuitiv. “Giv et preg” starter direkte med at man skal tage et billede, og forklarer derefter hvad man skal indrapportere. “giv et vink” har derimod en forklarende startup skærm, hvorfra processen startes.

Skidt:

  1. Apps og hjemmesiden har afsenderfokus, det er underforstået at borgerne kender til løsningen, og at de derfor enten går på kommunens hjemmeside via computeren, eller søger i Appstore på en app som kan hjælpe.
  2. Der er ingen mobil detektion af mobil adgang på gentofte.dk/vink som kunne henvise til apps. Og siden har ingen mobil egnet visning. OOOOg der er slet ikke nævnt at der findes en app, på websiden.
  3. Appen virker KUN indenfor kommunens grænser

Alt i alt, er “giv et vink” en bedre løsning for Gentofte kommunes borgere end den generelle “giv et praj”. Muligheden for at have “status” på indberetninger er god, men måske ikke helt åben nok for dialog. Oversigts funktionen på hjemmesiden er også imponerende, om end måske ikke rigtigt et brugerbehov.

Men Gentofte står overfor et problem med at udbrede denne app. Vil borgerne have en “app” på deres telefons skrivebord med en så begrænset funktionalitet? Eller vil man “hente” den on the spot, hvis man ser noget? Gentofte kommune henviser ikke til eksistensen på deres webside, som til gengæld ikke er mobilvenlig.

Jeg savner meget en webapp version, og ville naturligvis gerne have denne udbredt udover kommunegrænserne. Hint: givetvink.dk er ubenyttet domæne hosted af dandomain.dk, og givetvink.nu er slet ikke i brug.

 

 

This entry was posted in Apps, Blog. Bookmark the permalink.

Comments are closed.