Spil som tjenester

Smølfespil til ipad billede
Smølfespil opdager fusk

Et lille eksempel på at spil mere og mere er services eller tjenester, og ikke så meget produkter, i den forstand at de hele tiden kræver vedligeholdelse og opmærksomhed.  Man kan, eller bør, tale om at spil går i drift, når de bliver udgivet, og ikke som Film, TV og bøger, er færdige som produkter.

Smurfs’ Village

Spillet det drejer sig om er “gratis” spillet Smurfs’ Village som vist er en Farmville klon (men det spil har jeg ikke prøvet, så jeg er ikke sikker) bare i Smølfeuniverset.

Spillet går ud på at opbygge sin by, og er lidt som en begynder SIMCITY, hvilket jeg syntes var en fin introduktion af den genre til min søn på 6 år, som tilfældigvis er meget glad for Smølfer.

Men der er en grund til at “gratis” er i citationstegn, da spillet benytter sig af en snedig inapp betalingsmodel. Spillet er nemlig grotesk lang tid om at bygge de forskellige elementer i byen, og man kan ved ingame indkøb, for rigtige penge købe smølfebær som fjerner denne timer.  Priserne på disse bær er urimelig høj, og mindste prisen for en bunke bær, er over hvad spillet ellers ville koste på iTunes.

Da jeg opdagede dette, advarede jeg staks om det på twitter, og var ikke alene om erfaringerne, og det blev da også en historie i pressen. Her original historien til “Smølfespil koster læser 6.500 kroner” som også ramte de landsdækkende aviser, heldigvis med anvisningen på hvordan man disabler disse inapp indkøb.

I min familie spiller vi videre og det bliver lidt et dagligt ritual at tilse byen, og det er faktisk et ok spil, hvis de bare havde en mulighed for at slå disse indkøb fra. Der er dog kun ca 5-10 min reelt gameplay pr. dag, men det er sjovt og lærerigt for drengen at se byen vokse, og glæde sig til de forskellige elementer er bygget færdigt.

Verdens største spilblog har så historien om hvordan man snyder i spillet, krydret med at snyderen er Jenova Chen, udvikler af Cloud, FlOw og Flower.

Trikket er en gammel klassiker, når der er timede events, at sætte tiden på iPadden.  Vi prøver trikket og ganske rigtigt, får hurtigt spolet tiden en uges tid frem, og nyder den hurtige fremgang.

“Og så er det at spil ikke er et produkt men en service”

Udviklerne læser også Kotaku (mit gæt) og får hurtigt lagt en patch til spillet op, en patch som udover at tilføje vintertema, som sne, juletræer, etc har en kommentar til snyderiet.

“I’m dissapointed that you´ve been overworking the Smurfs by changing the clock. Careful, of Smurfs will leave the village” , som det kan ses på billedet til dette blogindlæg.

Spillet havde også en advarsel om betalingsmodellen i spillet som den viste første gang spillet blev startet efter opdateringen. Men stadig ikke en mulighed for at slå det fra inden i spillet, hvilket ellers ville have være pænt overfor brugerne, som måske ikke vil have slået inapp indkøb fra ALLE apps, men bare på denne som det tydeligvis er meningen børn skal spille.. altså ikke voksne.. ok så..

UPDATE:

kotaku har også opdaget dette nu:

http://kotaku.com/5713172/

Dette kunne være et debatindlæg i debatten om det kongelige biblioteks arkivering af spil, men det må vente til et andet indlæg.

This entry was posted in Blog and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Spil som tjenester

  1. En kedelig udvikling inden for (sociale) spil. Hvad blev der af de gode gamle dage med Nintendos Animal Crossing (hvis præmis lyder meget som nævnte Smølfespil)?

  2. admin says:

    Jeg har aldrig købt Animal Crossing, selvom den er nede på 129 kr. Det er for dyrt for et spil jeg ikke ved hvad er.. så jeg er egentlig ret varm på en betalingsmodel som går ud på at man betaler når man ER hooked. Problemet med netop smølfespillet er at microbetalingerne bare ikke er MICRO, mindste potion bær, koster det samme som andre hele spil i appstoren.

    Men smart nok for udviklerne, idet at spillet pt ikke er særligt dybt, og priser, og hastighed i spillet kan løbende gøres bedre efterhånden som der er mere indhold.. Det bliver gaver for dem som spiller spillet hvergang der kommer patches.

    Allerede denne første patch havde: 1) mere indhold (sne) 2) hyppigere frekvens af bær fra gavesmølf..

Comments are closed.