spilbar 2.0

Så blev det tid til Spilbar 2.0

Spilbar er Computerspilzonens branchenetværksevent. Her bliver det talt om computerspilbranchens vilkår i Danmark, netværket, og drukket en enkelt øl eller 2.

Jeg var desværre ikke med til 1.0 udgaven og kan derfor ikke sammenligne med det første event i rækken. Men her mine oplevelse fra aftenen.

Spilzonen, som er producentforeningens forsøg med at gøre Danmark til hotspot for Nordens computerspiludvikling, havde fornyeligt arrengeret en tur til Canada, for at se hvad Danmark kunne lære af landet som så heftigt lokker spiludvikler firmaer til. Med på turen var, udover nogle af tordenskjolds soldater inden for Dansk spiludvikling (bla Lars Henriksen og Thomas Vigild) to politikere (Ellen Trane Nørby (V) og Marianne Stendell (A))

Aftenens foredrag var så en afrapportering fra denne tur, og selvom at alle faldt på halen over de gunstige kår som udviklerne i Canada havde, og den høre grad af sammenflætning af den forskellige medier, syntes noget af stoltheden og (auteur rollen) at forsvinde i professionaliteten og Thoma virgild (@vigild) berettede om at meget af spiludviklingen bare var ukreative flash spil, som spilelementet fra børne-tvserier.

Canada (miljøet) blev rost for gode sælgere (de lærer noget i college om at så frem og debatere), deres meget gunstige inkubationsmiljø, som samtidigt var dybt professionelt.

Danmark blev så tilgengæld fremstillet som landet med det meget unikke selling point, at alle var rigtigt gode til at at whine (brokke sig).

Den efterfølgende alt for korte debat, var en blanding af gamle lobby debatter fra spiludvikling.dk og 3 kritikpunkter som desværre ikke alle blev taget op.

1. Hvorfor ikke sammenligne med et mere realistisk land, som f.eks Sverige?

2. Hvorfor skal film og spil slås sammen?

3. Gør producentforeningen det godt nok? Og er det et problem at de både repræsentere film og spil, hvordan prioriterer de mellem de to.

Punkt 3 fik både Jan Neiiendam, og Gunnar op af stolene og sige at producentforeningen havde gjort et fantastisk arbejde.

Altforsent kom Asbjørn på banen med spørgsmål til helt konkrete danske issues som f.eks iværksætterskatten , og business angels landsflugt. Spørgsmål som ellers godt kunne bruge en god og gennemgribende debat og som er helt konkrete i den nuværende Danske virkelighed..

Forresten blev DR nævnt af Jan Neiiendam som en af vejene frem, noget med at webudviklingen skulle placeres ude af huset. Trist at høre han ikke følger med, dels har DRs spiludvikling hovedsageligt i forvejen været en ekstern ting, dels er der jo lukket og slukket for DRs spilsatsninger Jeg mindes dette punkt som en gammel producentforeningen vs DR ting, som åbenbart ikke dør så nemt.

Men godt initiativ, og godt at se så mange nye energiske folk deltage i en meget åben debat. Glæder mig til næste gang.

This entry was posted in Blog and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to spilbar 2.0

  1. Ole Toubro says:

    Jep, spilbar er et godt initiativ – tnx goes out to http://computerspilzonen.dk :)

    Fin sammenfatning Bo, og ja det virkede som om der kom gang i en debat som det ville være rart at have mere tid til at fortsætte næste gang!

    Lynhurtigt – OG MEGET VIGTIGT – vil jeg nævne at vi har muligheden for at råbe lidt til EU ang. deres støtteordning her:

    http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=futureumedia

    1) Følg linket…
    2) Skriv person info på…
    3) Scroll ned til punkt 9 hvis du ikke gider det andet – de er alle optional (og som rettet meget mod “gammel-media” læs: film)
    4) Skriv at spil er: Important for world peace and that games need more support! :)

    Her er lidt inspiration:
    http://gearworks.dk/content/what-eu-should-do-audiovisual-scene

  2. Bo says:

    Enig! Noterede selv at linket mellem Film og Spil skulle droppes! Det KAN være at den Danske kobling er fin, men jeg syntes ikke at støtteordningen skal have denne hæmsko for fine unikke Danske spil.

    OG TAK FOR ØL!

  3. Pingback: Tweets that mention spilbar 2.0 -- Topsy.com

Comments are closed.